9 juli 2018

Van Es voorkomt huisontruiming

De casus was eigenlijk heel simpel. Ontruim namens de woningcorporatie een huurwoning. De bewoner was door de verschillende hulpinstanties al opgegeven en ook de Kredietbank Rotterdam had het dossier gesloten. Na het doorlezen van het dossier besloot van Es om te kijken of er nog een andere oplossing was.

‘Bij Van Es zetten we graag die stap extra. Daarom is ons Team Intensief Contact (TIC) in de zaak gedoken om te kijken of het toch mogelijk was om deze ontruiming te voorkomen. En met succes! Nadat het gelukt was om contact te krijgen met de bewoner en familieleden waren we in staat de casus te bouwen en de woningcorporatie en de Kredietbank weer aan boord te krijgen. Geen gemakkelijke opgave, aangezien er voor zes maanden een ‘geen hulp advies’ was uitgevaardigd. Dit hield in dat de deuren van deuren van de Kredietbank gesloten waren voor deze bewoner. De datum voor de ontruiming van de huurwoning bleek ook nog voor de datum te vallen van het besluit van de Kredietbank om eventueel het geen hulp advies terug te draaien. TIC heeft hierbij echt een sleutelrol gespeeld om deuren te open en partijen bij elkaar te brengen. Daardoor konden we niet alleen de woningontruiming vermijden maar is de bewoner weer in gesprek met de Kredietbank voor een schuldhulpsanering traject’, aldus Valentijn Jansen, Operational Manager bij Van Es.

Van Es heeft als missie ‘een financieel gezonde toekomst voor iedereen in Nederland’. Deze casus laat zien dat ze dit niet alleen vertellen, maar er ook echt naar handelen. Zo ontstaat er voor alle betrokken partijen een win-win situatie. Kosten worden beperkt, emotionele schade blijft uit en het ‘probleem’ wordt bij de wortel aangepakt.

Voor deze bewoner is het tij gekeerd. De verschillende schuldeisers hebben inmiddels een voorstel ontvangen vanuit de Kredietbank en zijn hiermee akkoord gegaan. Van Es blijft monitoren totdat het dossier volledig overgedragen kan worden naar de gemeente. De samenwerking tussen Van Es, woningcorporatie, Kredietbank, bewoner en de familie, geeft de complexiteit van dit soort vraagstukken weer, maar laat tegelijk zien hoe belangrijk het is om hierin samen te werken.

Jansen zegt hier het volgende over: ‘Ons doel is om zo snel mogelijk een bewoner te stabiliseren en er voor te zorgen dat de lopende betalingen plaatsvinden. Daarbij denken we mee over een structurele oplossing, zodat een bewoner niet binnen de kortste keren in dezelfde problemen zit’.

Bovenstaande traject was intensief maar het resultaat is niet in geld uit te drukken. Niet alleen heeft Van Es een huisontruiming weten te voorkomen, het heeft de bewoner weer de kans gegeven een financieel gezonde toekomst op te bouwen.

Wilt u eens met ons in contact komen om te kijken hoe onze aanpak ook voor u en uw klanten van meerwaarde kan zijn? Ik wil persoonlijk contact.